dissabte, 21 de gener del 2017

DESPERTEM LA CREATIVITAT AMB UN QUADRAT

Durant el passat cap de setmana, mentre m’endinsava en un curs de dibuix per a escèptics que em van portar els Reis (molt encertats, per cert), se’m van acudir algunes reflexions i activitats per a l’etapa d’infantil. Sí, sembla que no puc desconnectar. Tinc tanta il·lusió per acompanyar a 25 marrecs en els inicis de la seva aventura a la vida que el cap se’m envà cap aquell dia tot sol. En fi...per sort tinc el blog i puc expressar aquestes idees i pal·liar una mica les meves ganes de posar-les en pràctica.

Bé doncs, les activitats d’avui tenen per fil conductor la CREATIVITAT, tan necessària a la vida, i els QUADRATS. Com bé va dir Ursula K. Leguin:

 “un adulto creativo es un niño que ha sobrevivido”. 

Sí, tendim a tallar les ales a aquesta creativitat i imaginació a mesura que es fan grans. Quin gran error!! Sovint acotem tant les condicions o les premisses que deixem poc per a la imaginació. La creativitat és com tot, s’ha de treballar i practicar. Del contrari un simple full en blanc acaba sent un mal de cap on l’infant s’hi sent insegur i té la necessitat de tenir un model o més premisses. No podem deixar que això passi i, per tant, hem de treballar la creativitat!!

A més, molts experts asseguren que enfrontar-se a un full en blanc ajuda a desenvolupar l’habilitat de la resolució de conflictes/problemes, tant important en la vida real. La creativitat, al cap i a la fi, és la capacitat de generar idees noves i resoldre problemes/conflictes de manera innovadora i original. En aquests processos, doncs, hi intervenen les emocions, el pensament i l’experiència viscuda.

Així doncs, el passat cap de setmana mentre dibuixava textures i patrons dins una quadricula de 4x4 (seguint el curs de dibuix) se’m van passar pel cap aquestes preguntes:

Com reaccionaria un infant enfront a un quadrat en blanc?

Quines textures inventarien ells? Com els omplirien?

Quant pot donar de sí un quadrat en blanc?

FEM TEXTURES!

Per què no provar-ho!? I així ho vaig fer. Els vaig proposar als dos grups de reforç escolar, dels que sóc voluntària amb la Creu Roja algunes tardes, omplir de textures una quadricula de 2x2. Són infants de primària el que em va servir també per fer un petit experiment. Sóc de la teoria, com he comentat més amunt, que a mesura que es fan grans els costa deixar-se anar en activitats sense gaires premisses. És a dir, ja no tenen la soltesa que té un infant d’infantil i temen fer-ho malament, temen l’error i a la reacció de l’adult/companys. Evidentment, això és depenent de l’escola, ja que hi ha moltes escoles que fan un treball de la creativitat molt bo durant tota la primària.

Els vaig presentar l’activitat com una activitat lúdica on crear patrons i deixar-se emportar. L’única condició era omplir l’espai de textures. “Què és una textura?” La paraula textura té moltes definicions. Jo els hi vaig explicar de dues maneres. En primer lloc els vaig descriure la textura com aquelles imatges que tenen els objectes i aquelles sensacions que ens aporten a la vista i al tacte (p.ex: la escorça d’un arbre). També els vaig definir com la repetició de figures o patrons en un espai. No en van tenir prou per començar i van necessitar un exemple gràfic i els vaig ensenyar alguna de les meves, que no valia copiar. En acabar la seva obra els vaig proposar posar-li un títol, segons el que volien transmetre o els havia transmès a ells. No vaig donar més premisses i van sortir coses així:

     

     

Alguns detalls de les creacions de l'Ibrahim, l'Omayma i el Yassir.  

    

He de dir que a cada pas que feien buscaven la meva aprovació i la meva resposta era sempre la mateixa: “a tu t’agrada? Doncs està perfecte!” o “tot està bé, és a tu que t’ha d’agradar com queda la textura”.

QUÈ ENS INSPIRA UN QUADRAT?


Seguint amb el quadrat en blanc vaig pensar que aquesta activitat podria ser interessant. He de dir que aquesta activitat està inspirada en una dinàmica que vaig veure a les xarxes d'una companya que ho feia amb cercles i em va semblar molt interessant.

Així doncs, presentant en un mateix full diversos quadrats iguals en llapis, consisteix en dibuixar cada infant algun objecte quadrat en el qual ha pensat en  veure dita figura en blanc. La idea és fer un dibuix cada infant al mateix full/mural. Així doncs el resultat serà col·lectiu ja que tots els dibuixos es fan en un mateix mural/paper. Aquesta dinàmica encara no l’he pogut posar en pràctica i he fet jo un exemple, tot jugant amb la meva parella. No, no som grans dibuixants, ho sabem jejeje. Quan tingui la versió creada pels petits us l’ensenyo i l'afegeixo aquí.  


La idea és aquesta! Aquest és el resultat dels petits artistes!!! (i perquè no hi havien més quadrats que sinó...)



POSSIBILITATS D'UN QUADRAT

Un simple QUADRAT pot donar-nos el fil conductor per a fer mil i una activitats i despertar la creativitat dels infants.

Per exemple, una altra opció que se m'acut és la realització de construccions amb peces quadrades i explicar-la als companys. També poden dibuixar-la o fer-li una fotografia per recollir l'activitat junt amb la resta d'aquestes.

Anant més enllà, també podrien fer una SÚPER-CONSTRUCCIÓ amb capses de cartró al pati en petits grups. Aquesta activitat també implicaria el treball cooperatiu i, per tant, abans de començar a construir haurien de parlar i pactar el que volen construir. També en demanarem una explicació final.

http://eipenyasegat.blogspot.com.es/




Són 4 propostes simples i adaptables a totes les edats que considero que promouen la imaginació i la creativitat.






Aquí us deixo també la versió descarregable en PDF!! He afegit també aquesta opció als posts anteriors amb propostes educatives!!!!







A partir d'ara també em podreu trobar i seguir al Twitter






Fins aviat MESTRES!!!




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada