Sí, sí! Avui VA DE JOCS! De jocs
de lògica i habilitat. Perquè fa molt que no faig cap entrada de Jocs de taula i
ja toca oi? Al meu blog, i a la meva futura aula, els JOCS sempre tindran un
paper protagonista!! Perquè JUGANT
S’APREN, i molt!!
Molts pensen que jugant no
s’aprèn. Segurament siguin els mateixos que pensen que l’objectiu d’infantil, i
de l’educació en general, ha de ser aprendre a llegir i escriure. Jo tinc
claríssim que l’objectiu de l’etapa d’infantil no ha de ser mai preparar
infants per a la primària. No, infantil no és un preescolar o preprimària.
Aquesta és una concepció molt errònia d’una etapa que té nom propi i en la qual
l’objectiu principal ha de ser acompanyar
als infants en el seu desenvolupament integral i fomentar la seva curiositat i
l’esperit crític i reflexiu.
Com ja sabreu, els jocs són, per
mi, un recurs TOP per a totes les etapes. Com a mestra considero que ens
ofereixen tantes possibilitats motivadores i lúdiques d’aprendre que han
d’estar present a les aules de totes les etapes. A més, avui en dia tenim la
gran sort de comptar amb milers de jocs de tot tipus. En tenim tants que sovint
no sabem per on començar a buscar.
Que què podem treballar amb els
jocs de taula? Aquesta pregunta us la vaig respondre fa uns mesos en el post “El
poder dels jocs de taula!”. Feu-li un cop d’ull i de ben segur que us acabaré
de convèncer del poder dels jocs com a recurs educatiu.
DAY & NIGHT
Day&night és un joc on els més petits del parvulari hauran de
trobar les combinacions correctes i posar-les en l’ordre corresponent per tal
que quedi com a la imatge. Poden jugar sols o en grups.
Les peces són de fusta i les combinacions d’aquestes representaran
escenes molt divertides i originals. De ben segur que els infants hi queden ben
atrapats.
A més, el joc
consta de dos nivells de dificultat. El primer mostra el dibuix en color i l’infant
pot relacionar la peça per la forma i color. En canvi, el següent nivell només
mostra la silueta de les peces que els infants hauran de trobar sense conèixer el
color.
El joc implica
relacions lògiques entre dibuix i realitat i una habilitat motriu muntar les
peces.
LLUNA D'EQUILIBRI
Aquest és un
joc simple però que implica l’enginy. En ell els infants han de tirar el dau i
col·locar una peça a la lluna del color que els ha tocat. Això sí, ho han de
fer sense que la lluna es decanti del tot cap a un costat. Cada vegada la
muntanya serà més alta i costarà més.
Aquest joc també permet el joc en solitari o en grup.
Fomentarà els raonaments lògics i la relació pes-grandària.
El podeu trobar a Kinuma.
TRUCKY 3
Tres camions ben enfeinats han de recollir la càrrega per portar-la
al seu destí. Fins aquí tot sembla fàcil però no ho és tant. La càrrega no pot
sobresortir del camió i per tant caldrà pensar bé com la podem col·locar. Cada
camió és diferent el que implicarà que l’infant pensi i experimenti com pot
anar cada peça en cada cas.
Els reptes d’aquest joc es van
complicant gradualment i cada vegada requeriran més enginy.
És un joc que enganxarà als més
menuts que no podran parar fins a aconseguir el repte.
El trobareu a JugarX jugar.
PEDRES ARC IRIS
Aquest original joc va de pedres!
En la mateixa línia que el joc número, aquest lloc consisteix en identificar
les pedretes correctes en cada cas i reproduir el dibuix que se’ls presenta. En
aquest cas, a diferència del primer, cal més atenció, ja que hi ha més d’una
peça del mateix color i no són pas iguals. Per tant, implicarà que l’infant
identifiqui la peça tant pel color com per la mida i la sàpiga col·locar en l’espai
de la mateixa forma que apareix en la imatge.
Sóc fan d’aquest material, ja que
permet infinitat de possibilitats i dificultats.
Aquest joc el trobareu en
botigues Montessori com Montessori
para todos.
ANIMAL SOBRE ANIMAL
Quants animals aconseguiràs apilar? Podràs fer una muntanya estable? Aquest
joc és tot un clàssic i no pot ser més divertit. A més, les normes són ben
simples, només cal tirar el dau i intentar col·locar l’animal que ens ha tocat
en algun lloc de la pila! Així de simple!
Com veieu aquest joc és ideal per
treballar la lògica alhora que requereix una habilitat manual i molta
concentració!
COLOR CODE
Com el nom ja indica, aquest joc consisteix
a aconseguir els codis demanats a través de fitxes transparents amb formes. Així
doncs, l’infant haurà de trobar quina és la combinació correcta sobreposant-les
les unes amb les altres.
És un joc solitari però fàcilment
adaptable i modificable, que d’això en sabem una estona les mestres. Des del
meu punt de vista només calen les fitxes de mostra i les làmines transparents.
El joc el trobareu a Kinuma,
per exemple.
RAPIDO
Aquest joc em
va semblar genial només veure’l! Tant és així que el vaig haver de provar i és,
definitivament, divertidíssim. Aquest joc accepta fins a 4 jugadors i consisteix
en agafar el més ràpid possible, com el nom indica, les boles dels colors de la
sèrie que ens ha tocat. Per agafar-les només cal la canya de bambú que veieu a
la imatge, concentració i velocitat.
Per a la consecució de l'objectiu d'aquest joc és fonamental que les boles quedin en el mateix ordre que a la guia
de la seriació i, si ens equivoquem, haurem de tornar a començar, ja que no es
pot treure una única bola del tub! Mola eh? A què us han entrat ganes de jugar?
Aquest joc implica habilitat, tan
cognitiva com oculo-manual. Considero que aquest joc és molt complet, ho té
tot!
El trobareu a Jugarijugar.
EQUILIBRY
Seguim amb l’equilibri i les
construccions per treballar la lògica. Aquest joc consta de 6 bases en forma de mitja esfera,
dos daus (un indica el color de la mitja esfera on col·locar la peca i l’altre la
forma de la peça a col·locar) i diferents peces de tres formes i 3 colors.
El joc consisteix a tirar els dos
daus i realitzar l’acció que aquest ens indica. Amb la mateixa dinàmica que Animal
sobre animal o Lluna en equilibri però amb un petit plus de dificultat al tenir
més premisses i les peces més petites.Així doncs, l’objectiu és
aconseguir col·locar totes les peces sense que la mitja esfera perdi l’equilibri
i aquestes caiguin.
És un joc que implica tant l’habilitat motriu com el raonament lògic a l’haver de pensar on posar cada peça en cada
cas.
El trobareu a Jugarx Jugar.
SPEED CUPS
Speed cups, com
el Rapido del que us he parlat més amunt, és un joc d’habilitat i velocitat
tant mental com de moviments. En aquest cas cada jugador disposa de 5 gotets de
diferents colors. El joc consistirà a realitzar la sèrie que aparegui a la
carta correctament. És a dir, hi haurà una sèrie de cartes amb diferents sèries
de colors com un tren amb vagons de cada color o una torre amb un pis de cada
color. Així doncs els infants hauran de representar el més ràpid possible la sèrie
de la carta amb els seus cubilets. El més ràpid serà el que en acabar de muntar
toqui el timbre situat al mig de la taula o espai de joc.
Aquest joc implica concentració, velocitat i d’una lògica prou
abstracta per a reproduir la imatge amb simples gotets. S’ho passaran d’allò més
bé alhora que aprenen i es socialitzen.
Per a més grans també trobem el Speed cups 2 en el qual les
representacions de les cartes encara són més ambigües.
El trobareu a moltes botigues com
Jugar
i Jugar.
ANILLO AL DEDO
Aquest joc es del mateix estil
que l’anterior però requereix més habilitat manual, ja que juguem amb anelles
que ens les haurem de moure pels diferents dits. És a dir, cada infant tindrà
en una mà, distribuïts per tots els dits menys al polze, dos anells de cada
color. És a dir, a cada dit hi haurà mínim un anell però mai podran haver-hi
dos del mateix color.
No sé si m’he explicat del tot bé
però un cop jugues és senzill d’entendre. He col·locat aquest joc all grup de
+5 anys però considero que podria ser per més de 6 anys. Tot depèn del grup
classe i de la pràctica que tinguin jugant a jocs de taula semblant i amb un nombre
de normes un pèl elevat.
El podeu trobar a Kinuma.
COM EL TREBALLARIA A L'AULA?
Feta la recopilació de jocs, m’agradaria
explicar-vos com me’ls imagino jo a la meva futura aula. Doncs bé, jo els introduiria
a l’aula en forma de racons, o bé en el de les matemàtiques o en un concret de
lògica. Com la majoria d’ells accepten fins a 4 infants considero que aquesta
seria la millor manera de treballar-los de manera que fossin motivadors pels
infants però mai obligatoris. Aquests jocs els aniria canviant per d’altres
quan deixessin de ser atractius pels infants o quan considerés que es podria
pujar el nivell de dificultat. Els de caràcter individual/solitaris
també podrien formar part d’aquest racó alhora que els altres, ja que els considero totalment compatibles.
Des de la meva inexperiència és
així com m’imagino aquests jocs a l’aula d’infantil. Podeu corregir-me o
il·luminar-me explicant-me com us funciona millor a vosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada