El dia de internacional de la Dona està a un no res i no me’n podia estar de dedicar-li una ENTRADA!
El 8 de març
és un dia important i reivindicatiu en el que hem de recordar totes aquelles
dones que han canviat la història i pensar en totes aquelles coses que encara
cal millorar, per no dir evolucionar. Sí, encara hi ha molt per fer! Encara
avui en dia hi ha dones discriminades i maltractades per ments retrogrades (per
no dir alguna cosa més forta). I, com ja he dit en molts casos a altres
entrades, aquesta educació per la tolerància i el respecte ha de començar des ben petits. Per aquesta GRAN raó avui us porto alguns
recursos per treballar el sexisme a l’aula d’infantil i trencar alguns
estereotips en relació al sexe femení.
Al lio, doncs!!
Al lio, doncs!!
Segurament conegueu algunes d’aquestes activitats i d’altres us sonaran. He fet un petit recull i algunes modificacions de les que considero més idònies per a treballar el sexisme a l’aula d’infantil. Com ja sabeu jo sempre les enfoco a infantil, per raons obvies, la qual cosa no vol dir que no es puguin dur a terme a primària. N’estic segura que fent un parell de canvis i adaptacions seran igual d’útils que pel parvulari.
ELS OFICIS
Descripció de l’activitat:
Aquesta
activitat pretén fer reflexionar als infants i trencar amb els estereotips creats
en relació sexe-ofici. Els mitjans de comunicació, i la societat en general,
han promogut una sèrie d’idees falses en relació a les habilitats de les dones
per fer algunes feines etiquetades d’homes. Amb aquesta activitat pretenem
trencar aquestes idees i fer prendre consciència als infants que el sexe de
cadascú no ha de ser mai un impediment per a la realització de qualsevol
activitat o feina.
A
continuació, un cop tots els oficis estiguin classificats, podem fer una petita
conversa de com han quedat repartits els oficis i què en pensen d’aquesta
classificació. Plantejarem, també, preguntes com:
- “Aleshores creieu que una nena no pot ser futbolista? O bombera? I un home no sap netejar?”
Per últim,
ensenyarem les imatges i, algun vídeo, de dones futbolistes, bomberes, policies i homes cuiners i de la neteja.
Explicarem qui són i com en són d’importants alguns/es d’ells/es i tornarem a
llençar les preguntes anteriors: “què en
penseu ara, les nenes poden ser futbolistes professionals? ”. I els farem
reflexionar sobre com situarien ara els oficis a la taula:
- “Després de veure aquestes imatges i conèixer algunes d’aquestes importants persones, creieu que canviaríeu alguna cosa de la taula del principi?”
Ha de sortir
d’ells canviar la taula i pensar que tots dos sexes poden ser igual de vàlids
fent cada ofici.
Per concloure
amb l’activitat podem proposar fer un dibuix de com es veuen ells de grans i
què els agradaria ser.
Pel que fa a les imatges he fet un petit recull evitant aquelles imatges sexistes. En podeu afegir i treure al gust.
DONES QUE HAN CANVIAT EL MÓN.
Descripció de l’activitat:
Aquesta
activitat consisteix en jugar a fer hipòtesis en relació a les imatges de les
dones. Sense dir qui són i que van fer els preguntarem sobre el que pensen en
veure la fotografia. Podem fer preguntes com:
- “Quina creieu que era la seva professió?” (n’hi ha que es veu però d’altres no)
- “Creieu que eren bones?”
- “Creieu que va fer alguna cosa important?” “Què creieu que va fer?”
- “Creieu que era important aquesta dona?”
Després de
fer-ne algunes hipòtesis i especulacions girarem la imatge, en llegirem
l’explicació i reflexionarem sobre el que havíem dit abans de saber qui era.
- “Estàvem equivocats o anàvem bé?”
- “Ara penseu que van ser importants les coses que van fer?”
- “Ara podem fer aquestes coses per les que elles van haver de lluitar?” (podem concretar en algunes fotos, com en córrer una marató)
A mode de
conclusió podem parlar sobre què significa fer hipòtesis basant-nos en una
primera impressió o imatge, és a dir sobre
els prejudicis. Podem pensar en quantes d’aquestes fotos hem encertat, qui eren
i el que van fer. Per últim, un cop sabent el que han fet aquestes dones per
canviar el món podem plantejar la següent pregunta:
- “com podríem canviar nosaltres el món?” o “Què podríem fer per canviar aquelles coses que no ens agraden com els prejudicis?”
Podem
plantejar-lo com un petit projecte i anar descobrint una dona cada dia. O inclús que en busquin ells alguna.
SALTAR A LA CORDA, UN JOC DE NENES?
Material: cordes de saltar i vídeos.
Descripció de l’activitat:
Aquesta
activitat pretén trencar amb el fals mite del salt de corda com a joc de nenes.
No hi ha cap joc/esport que només pugui fer un sexe.
Per començar
podem fer una petita conversa per conèixer quina és la seva idea en relació al
salt amb corda. Podem fer preguntes com:
- “Quins/es nens/es de la classe saben saltar a la corda?”
- “Us agrada aquest joc?” “Als que no heu dit que si, per què no us agrada?”
- “Per què creieu que la majoria que han dit que els agrada són nenes?”
Amb aquestes,
i d’altres, preguntes intentarem que els mateixos infants etiquetin el joc com
un joc de nenes. A partir d’aquí els ensenyarem el següent vídeo d’uns
saltadors que fan meravelles amb les cordes.
Posteriorment també els podem ensenyar altres trucs de grups saltadors de corda.
Tot seguit
els preguntarem si encara pensen que és un joc de nenes i els proposarem fer
una coreografia amb alguns d’aquests trucs com saltar amb dues cordes, saltar
amb el cul, entrar i sortir, etc.
Per últim,
també podem fer-ne un vídeo un cop estigui ben practicat penjar-lo a la web de
l’escola amb la pertinent reflexió dels infants en relació al joc.
FET I ESTEREOTIP
Aquesta és una dinàmica per dur a terme durant tot l’any. Es tracta d’introduir el concepte de FET com allò real i constatable i d’ESTEREOTIP com una afirmació falsa basada en una part de la població i generalitzada a tothom.
D’aquesta
manera, cada vegada que sentim una afirmació basada en estereotip la parlarem a
classe i entre tots decidirem si és un fet o un estereotip.
Per exemple
una afirmació com “totes les nenes porten faldilla” seria un estereotip i el
podríem comprovar a l’aula mirant si TOTES les nenes de la classe en porten.
Aquesta
activitat permetrà als infants adonar-se que estem envoltats d’afirmacions
falses i estereotipades.
JOGUINES SEXISTES
Material: capses de joguines sexistes i capses de cartró llises.
Descripció de l’activitat:
Després de parlar-ne i veure que no són adients aquestes capses i que són basades en estereotips els proposarem crear-ne unes de noves més ajustades a la realitat. Aquesta part poden triar els infants com dur-la a terme. Jo us proposo dues opcions:
- Fer-se fotos jugant amb la joguina tots i enganxar-les a la capsa.
- Redissenyar la capsa amb retalls de revistes i pintures.
Aquesta activitat ha de servir per despertar l’esperit crític dels
infants envers la societat que ens envolta i fer-los veure que canviar és
possible si no caiem també nosaltres en estereotips sexistes.
El conte no podia faltar en cap recull de recursos. Com ja sabeu en sóc una gran FAN i considero que poden ser una gran eina per a treballar qualsevol valor o temàtica.
A continuació us en faig un petit recull dels que jo faria servir per
treballar el sexisme i trencar amb els rols arcaics de la dona.
ROSA CARAMEL
Rosa caramel és un conte
meravellós que em va ensenyar una molt amiga meva i mestra aquest passat nadal.
Des d’aleshores n’estic ben enamorada.
LES PRINCESES TAMBÉ ES TIREN PETS
Narra la història d’una elefanta, la Guillermina, que viu en un ramat on ella es sent diferent. A la seva família totes les elefantes són roses i no poden fer coses d’elefants mascles. La Guillermina no n'està gens d'acord amb aquestes normes i no pensa quedar-se de braços creuats. Ella lluitarà per fer veure a les demés elefantes que un canvi és possible i que la igualtat entre elefants i elefantes no és cap utopia.
Aquest conte trenca amb
alguns estereotips associats a les nenes a través de la metàfora de les
princeses i els pets.
Així doncs, "Les princeses
també es tiren pets" narra la història de la Laura, una nena molt espavilada i
amb certs dubtes. Un dia al tornar de l’escola li pregunta als seu pare si és
cert el que li han dit, que les princeses es tiren pets. A partir d’aquesta
inquietud el pare li ensenya el llibre dels secrets de les princeses amb el que
desmuntarem algunes de les característiques associades a les princeses.
És el llibre perfecte per veure
que les princeses no són fines i bledes sinó que es tiren pets, com tothom.
HI HA RES MÉS AVORRIT QUE ÉSSER UNA PRINCESA ROSA?
Així doncs narra la història de
la Carlota, una princesa rosa cansada de ser rosa i princesa i no poder fer el
que realment vol. La Carlota no parava de preguntar-se perquè no hi havia
princeses caçadores de dracs voladors. Ella era valenta i volia aventures. I així
ho va fer...
És un llibre ideal per educar
en la igualtat de gènere i reflexionar sobre els estereotips sexistes.
ELS COLORS
El conte “Los colores” explica com és la personalitat de cada color i com aquesta es veu afectada pels estereotips i connotacions que se li atribueixen. El problema ve a l'hora de descriure el Blau i el Rosa, dos colors oprimits als que se’ls ha prohibit plorar i decidir, respectivament. Aquests colors no eren feliços. El blau no volia jugar a pilota ni el rosa a nines. Un dia van decidir escapar-se i intercanviar-se els jocs. Junts no tenien por a plorar ni a pensar i ser valents. Tot i allunyar-se de la resta, els incolors no els deixaven en pau i els seguien molestant.
Un dia,
cansats de tot, van decidir escapar-se i barrejar-se per evitar que els
trobessin formant així el color Lila. El Lila era un color lliure, que jugava a
futbol i a nines, que plorava i era valent. En definitiva el Lila és el color
dels valents que no s’amaguen i escullen ser lliures i orgullosos de les seves
barreges.
És un bon
conte per trencar amb les connotacions dels colors. Ni el rosa és de nenes ni
el blau ha de ser de nens, cap color defineix una personalitat. Hem d’escollir
com volem ser i no deixar que els altres triïn per nosaltres.
EL PRÍNCEP VENTAFOCS
Aquest conte capgira la
versió original de la Ventafocs i la transforma en home. No tots els prínceps són
forts i van a cavall ni totes les princeses són presumides i porten vestit.
Així doncs, narra la història
d’un príncep esquifit i pollós que tenia 3 germans grans i peluts que se’n
reien d’ell. En Ventafocs desitjava ser com els seus germans. De tant que ho
desitjava va fer aparèixer una fada a la qual li va demanar ser gran i pelut. I
així ho va fer i el va transformar en un gran goril·la. Ell estava encantat. Es veia
com els seus germans.
Quan van sonar les 12 l’encanteri
va deixar de funcionar i va tornar a ser prim i escanyolit. Li feia tanta
vergonya que va córrer cap a casa tot perdent els pantalons pel camí. Una noia els
va trobar i ja sabeu com acaba oi? Doncs sí, els va provar a tot el poble per
trobar l’heroi que l’havia salvat d'aquell gran i pelut goril·la.
Aquest conte és una manera
divertida de trencar amb els clàssics estereotipats i capgirar els rols de gènere.
En “El príncep Ventafocs” no és la noia que espera a casa a ser conquistada ni
és la que neteja i fa les feines de casa.
CORRE, MARIA, AFANYA'T
Aquesta és la
trista història de la Maria, una senyora que només fa que netejar mentre el seu
marit llegeix i fa el que més li agrada. La Maria ha de preparar la casa per l’arribada
de l’hivern encarregant-se, injustament, de totes les feines ella sola.
Una història
molt realista acompanyada d’un text i unes il·lustracions molt idònies. És un conte interessant per
treballar el repartiment injust de tasques a casa i per reflexionar sobre quin ha de ser el
rol de la dona a la llar.
Fins aquí el petit tast d’activitats
i recursos per treballar el sexisme a infantil. L’educació en valors i en
igualtat ha de començar des de petits, són els únics que poden canviar el seu
futur. Nosaltres com a mestres hem de promoure un esperit crític que els permeti qüestionar-se
tot allò que els envolta i canviar tot allò que no sigui just o respectuós.
El respecte i la tolerància
són innats i és la societat que els va esborrant. Cap infant neix intolerant!
Us deixo amb un vídeo que mostra
com reaccionen els infants quan els demanen que peguin a una nena. Maltractador
se’n fa, no se’n neix.
Us deixo, com sempre, la versió en PDF.