diumenge, 8 de novembre del 2015

PROPOSTES DE TARDOR!!

Ja ha passat la castanyada i, per tant, ens trobem a la penúltima estació de l’any, la TARDOR. Una estació amb uns trets d’identitat que donen moltes possibilitats educatives. Així doncs, dedicaré aquest post a ensenyar-vos algunes propostes manuals que he trobat i m’han agradat.



Les propostes i activitats que comparteixo amb vosaltres en aquesta entrada tenen característiques en comú. En la majoria de casos les consignes o acotacions de les activitats són poques i, per tant, fomenten la creativitat i imaginació dels infants. A més, moltes d’elles ajuden en la descoberta de l’entorn de l’estació de la tardor i destaquen les seves característiques i trets d’identitat.

D’altra banda, depenent de la metodologia que segueixi l’escola o bé la mestra, aquestes activitats es poden complementar entre elles i inclús formar un projecte. No cal dir que totes les activitats poden ser introduïdes i continuades per altres activitats com converses que fomentin l’expressió oral dels pensaments i  la descripció de les pròpies creacions. Des del meu punt de vista, permetre l’expressió personal i l’explicació de les creacions és una part fonamental de l’educació i, per tant, és la metodologia més significativa i funcional que considero que és pot dur a terme a una aula d’infantil. 

Un tret molt característic d’aquesta estació de l’any i que ens ofereix multitud de possibilitat de treball a l’aula són les FULLES. La tardor és l’època de l’any  on els arbres de fulla caduca deixen caure les seves fulles quedant-se, en molts casos, pelats. Aquest fet ens deixa una imatge inspiradora i característica de la tardor, el terra ple de fulles de diferents tons marrons i vermells. Així doncs, trobem varietat de fulles a l’abast de tots els infants i escoles amb les quals es poden realitzar infinitat d’activitats. A continuació us ensenyo algunes que m’han semblat originals i interessant per a treballar a l’aula.

1. Què ens inspira la tardor?

Aquesta és una activitats que, des del meu punt de vista, es pot realitzar a qualsevol curs del segon cicle d’infantil. És una activitat molt lliure i que fomenta la creativitat dels infants. Consisteix en que els infants representin en un mural, full o cartolina el que els transmet la tardor tot disposant de diversos materials i colors descriptius de la tardor que poden haver aconseguit ells mateixos al pati o al carrer com fulles, pinyes, castanyes, peles de mandarina, etc. Ho deixo a la vostra imaginació, mestres! 
FONT: eldeducacioinfantil.blogspot.com.es

2. La simetria de les fulles.

Amb aquesta activitat es pot treballar un concepte matemàtic com és la SIMETRIA. D’aquesta manera farem un treball transversal de la tardor fent-lo partícip a totes les matèries, no només a la de descoberta de l’entorn. Recomanaria aquesta activitat a partir de P4, ja que el que volem és que siguin capaços de reflexionar sobre aquest concepte matemàtic i arribar a veure’l representat en una fulla. A partir de la conversa fomentarem que els infants se n’adonin d’aquesta característica de les fulles i, depenent del grup i l’edat, vegin que aquesta simetria només és vertical.
Un cop vista aquesta característica matemàtica de les fulles podem proposar retallar les fulles per la meitat i dibuixar la meitat que falti de manera que completin aquesta simetria comentada anteriorment. 

FONT: educacioilestic.cat

3. Les fulles cobren vida.

Aquesta proposta te infinitat de possibilitats i modalitats com podeu observar a les fotografies que us adjunto a continuació. Com podeu veure aquesta proposta també és de caire obert i molt lliure el qual fomenta la imaginació, un aspecte fonamental en aquestes edats.
Explicat en general, aquesta activitat consisteix en realitzar una creació a partir d’una fulla imaginant-nos aquesta com una part del cos d’algun animal o persona o bé com una part d’algun objecte.
Aquesta idea em va agradar molt i considero que ofereix moltes possibilitats així com també permet als infants que imaginin i posteriorment expressin, tant artísticament com oralment en una conversa.

FONT: lejournaldechrys.blogspot.fr

FONT: decopeques.com
FONT: pin.ratelen.nl
learningspain.blogspot.com.es

4. Textures i contorns de les fulles.

Aquestes propostes treballen les siluetes i textures que poden tenir les fulles. No són tan originals com les que hem vist just abans però acompanyades d’una bona conversa o d’altres activitats crec que poden ser molt significatives. Aquesta proposta es pot adaptar a totes les edats d’infantil. 


FONT: plastiquem.blogspot.com

FONT: janpetit.cat

5. Decorem fulles
Aquesta proposta també em va semblar interessant i oberta, de manera que ens ofereix molta llibertat i fomenta la creativitat dels infants, si està ben presentada a l’aula. A la imatge podem veure com decoren les fulles amb retoladors permanents però també podria fer-se amb qualsevol altre pintura o inclús decorar-les enganxant-hi papers o retalls. Si oferim a l’infant un ampli ventall de material i li donem les consignes mínimes com serien decorar la full podrem obtenir resultats molt creatius, originals i expressius. 

FONT: janpetit.cat


Una altra idea que em va semblar divertida i amb possibilitats de reflexió, conversa i treball posterior és la que us ensenyo a continuació i que he titulat com: Jo tinc un arbre.

L’activitat consisteix en crear el nostre paisatge de tardor fent un arbre a partir del propi braç i dibuixar-nos a la base d’aquest. L’arbre en forma de braç el personalitzaran segons la seva perspectiva que tinguin dels arbres de la tardor amb paper de seda o Pinotxo. Aquesta activitat es pot fer a qualsevol curs de parvulari inclús adaptar-la per a les primeres edats de l’etapa d’infantil. Aquesta però, i com és evident, te diferents sortides i aplicacions segons l’edat en que es treballa.

Aquesta proposta contextualitzada amb la tardor, els arbres i les fulles ens pot servir, com ja he dit, per treballar diversos conceptes i per a diferents edats. En primer lloc, i per als últims cursos d’infantil es poden treballar les proporcions ja que en aquesta activitat cal dibuixar-se en proporció al seu propi arbre, en aquest cas la forma del seu braç. A partir d’aquesta idea de proporció i mesura podem parlar i fins i tot fer l’experiment amb un arbre del pati. Cal que els infants se n’adonin d’aquesta diferència entre l’alçada d’un arbre i la seva i siguin capaços de traspassar-la a les dimensions del seu arbre en miniatura. Un cop finalitzat el projecte també es pot realitzar una conversa reflexiva veient els resultats i comparant amb les alçades dels infants de la classe. Per tant, aquesta activitat pot portar a altres experiments i activitats en relació al concepte de mesura.

D’altra banda, i per a cursos inferiors, ens pot servir per fomentar la consciència corporal dels més petits centrant-nos en el dibuix del propi cos i deixant de banda les proporcions, en aquest cas menys rellevants. Per tant, en aquest cas, donarem molta importància a les parts del cos del dibuix i a la seva consciencia d’aquestes, com es veuen, com són, com s’han dibuixat. Amb l’ajuda de miralls podem potenciar aquesta concepció i coneixement de les parts del seu cos. 


FONT: siquieres-angeles.blogspot.com

Per últim, i com no podien faltar en aquest recull de propostes de la tardor trobem les Castanyeres. Aquesta activitat estaria ambientada, com no, en la tradicional Castanyada. De totes les propostes d’aquesta tradició que he trobat m’ha semblat la més original i creativa. Tots tenim una imatge creada de la famosa Castanyera que ven castanyes a la plaça de la ciutat. Però de ben segur que els infants en tenen una pròpia i se la poden imaginar a la seva manera. Perquè, com ja sabem, la imaginació dels infants és infinita si permetem que la desenvolupin.

En aquesta darrera proposta oferirem teles als infants així com colors i altres materials que puguin necessitar els farem imaginar-se com seria la castanyera que més els agradaria i com aniria vestida. Aquesta pot ser una activitat molt útil per treballar des del clima de l’estació (la roba que portaria la castanyera) fins a les parts del cos i la consciència corporal.

FONT: plastiquem.blogspot.com



Aquestes són les meves propostes de la tardor. De ben segur que hi ha milers de possibilitats més. Comenteu i opineu, les vostres opinions seran benvingudes!!!




FINS AVIAT MESTRES!!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada