Aquest post, com
podeu deduir pel títol, anirà dedicat al sistema educatiu Finlandès. Fa alguns
anys vaig llegir un llibre anomenat “Gracias, Finlandia” el qual em va ajudar
a entendre el perquè dels seus nivells en educació i el perquè dels nostres. L’autor
d’aquest llibre és Xavier Melgarejo,
nascut a Barcelona i llicenciat en Psicologia a la UAB. Al 2005 va obtenir el
seu doctorat en pedagogia amb una tesi sobre la formació del professorat de
primària i secundària al sistema educatiu Finlandès, del qual n’és el principal
expert del país. Forma part de Consell Escolar de Catalunya i és conseller de
l’Institut Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya així com
també de l’Institut Iberoamericà de Finlàndia.
ESTRUCTURA DEL LLIBRE
Dit això, us esmentaré
com esta organitzat “Gracias, Finlandia”
i de que tracten aquestes parts. Xavier
Malgarejo comença el seu llibre dedicant un capítol sencer, el capítol 1, a definir i explicar en que
consisteix un sistema educatiu i quines són les parts o, com ell diu,
engranatges que el formen. És molt interessant llegir la seva explicació i els
símils que utilitza per acostar-nos a una explicació teòrica i densa de manera còmode
i entenedora.
Al capítol 2 Xavier retrocedeix en el
temps per explicar-nos els orígens d’aquest sistema educatiu i la història del
país en qüestió. Comenta com Finlàndia ha anat escalant posicions i quines han
estat les raons històriques i els desencadenants d’aquest èxit educatiu, és a
dir, ens resumeix el context històric i social.
D’altra banda,
el tercer capítol el centra en les
proves internacionals i als nivells d’excel·lència del sistema educatiu en qüestió.
És a dir, fa un recull de dades i percentatges que demostren l’èxit d’aquest
sistema i les compara amb les mitjanes de la UE i amb dades del sistema
espanyol (comparacions en les quals sortim força mal parats, com és evident).
Pel que fa al quart capítol, Melgarejo el dedica a
descriure i analitzar aquest sistema educatiu de tant èxit i el defineix com un
engranatge perfecte. En aquesta part del llibre trobarem algunes explicacions
de perquè el sistema educatiu finlandès forma un sistema perfecte.
Seguidament, al capítol 5, fa un recull dels trets
diferencials del sistema finlandès. Explica quines són aquelles característiques
que el fan ser especial i únic en educació per sobre d’altres sistemes educatius
d’èxit d’Europa.
El sisè, i penúltim, capítol descriu 6
escenaris de futur dels sistemes educatius integrats en la OCDE. Aquests,
creats als 2001 i segons aquesta organització, es basarien en un futur els
sistemes educatius que la formen.
Per últim, el capítol 7 fa una crítica al sistema
educatiu espanyol i explica la història i el context del seu fracàs. Resulta un
capítol interessant i per a reflexionar sobre el que tenim a casa.
TRETS DIFERENCIALS PER ENTENDRE PERQUÈ FINLÀNDIA TÉ EL MILLOR SISTEMA EDUCATIU
Amb aquesta
lectura em vaig adonar que els èxits de Finlàndia, pel que a educació es
refereix, no venen donats només per un bon sistema educatiu sinó per la cultura
de la societat. Aquest punt, des del meu punt de vista, seria el més difícil,
per no dir impossible, de copiar. Esta clar que no podem pretendre copiar-ho
tot, som dos països diferents, i molt, i la solució als nostres problemes no
passa per intentar ser igual en tot a Finlàndia però sí per prendre nota del
funcionament d’aquesta institució pública i aprendre’n. És per aquesta raó que
en aquesta entrada em centraré en les diferències més significatives que he
pogut trobar en aquest llibre entre aquests dos països i aquests dos sistemes
educatius.
1. El
sistema educatiu Finlandès va ser creat durant la dècada dels 70 i perdura fins
a l’actualitat. Aquest s’ha anat modificant i millorant amb els anys però
mai ha estat reformat per complert. En canvi, l’espanyol es canvia i modifica
cada canvi de govern, és una arma política. Un altre tret diferencial és que el
nostre sistema està dissenyat i modificat per polítics quan a Finlàndia és una comissió d’experts en educació la que s’encarrega
de les millores d’aquest.
2. La professió
de docent és la més valorada i de més prestigi. Són els encarregats de
formar el que serà el futur de la societat. A Finlàndia només els millors
arriben a ser mestres i aquests són els més valorats de la societat, ja que
s’encarreguen del seu bé més valuós. Aquests mestres han hagut de passar un
seguit de proves i entrevistes molt exigents. Com bé diu en Xavier:
3. L’educació és considerada com un servei. Tots els centres són públics i tots disposen de les mateixes prestacions i inversions. Es vetlla per una TOTAL igualtat d’oportunitats, l’anomenada equitat social. Han fet de l’educació la seva arma secreta a per a la cohesió social.
4. Els nens
finlandesos entren a l’escola als 7 anys i als 9 ja són els millors del món
en comprensió lectora. En canvi, al nostre país on estem obsessionats en que
parvulari aprenguin a llegir i escriure i es preparin als infants per la
primària estem a anys llum dels seus resultat. No entraré a parlar sobre la
lectoescriptura en aquest post, és un altre debat i ja n’hi dedicaré un més
endavant.
5. Fomenten,
com a objectiu principal, el domini de les seves dues llengües nacionals: el finès
i el suec. No caldria que comentés el que fan al nostre país per afavorir
les llengües però ho faré. Resumint n’afavoreixen una (el castellà), fan veure
que en fomenten una altre (l’Anglès) i en castiguen una tercera (el català). Podent
parlar tres llengües sempre és millor parlar-ne una, per estar al nivell del
nostre president (perdoneu-me si m’he posat molt crítica).
6. La televisió
només ofereix V.O amb subtítols en Finlandès. Amb aquesta mesura
aconsegueixen una millora de la capacitat i rapidesa lectora i alhora aprenen
idiomes.
7. Tenen una
política de no repetir curs, recolzada per una eficient política d’igualtat
d’oportunitats i d’atenció a la diversitat. Tenint en compte que Finlàndia té
unes taxes de fracàs escolar quasi inexistents, al voltant d’un 1%, podem
afirmar que el fet de repetir curs no ajuda a l’alumne a millorar el seu nivell
de competència i, a més, retarda la seva progressió.
8. Finlàndia es troba immersa en el que anomenen societat del coneixement. La seva població està compromesa no només amb l’educació reglada sinó també amb la formació continuada dels adults. Un 56,8% dels adults estan en formació permanent. A més, la xifra d’abandonament dels estudis un cop finalitzats els obligatoris (ESO) de joves d’edats compreses entre 18-24 anys es d’un 31,2 % a Espanya i d’un 9,9% a Finlàndia (segons les dades de la OCDE de 2004). Xifra que denota que alguna cosa no s’està fent bé.
9. La política de l’estat del benestar de Finlàndia vetlla per una compatibilitat entre la vida laboral i familiar de totes les famílies. Així doncs, permet tant al pare com a la mare tenir la mateixa baixa de maternitat/paternitat i, per tant, les mateixes condicions de reincorporar-se al món laboral. A més, al no incorporar-se a l’escola fins als 6 anys les famílies poden escollir portar als infants a escoles bressol, contractar una cuidadora o ser ells mateixos els que s’encarreguen d’aquesta etapa. Totes aquestes opcions són subvencionades per l’estat i, per tant, totes les famílies poden escollir sense impediments econòmics.
8. Finlàndia es troba immersa en el que anomenen societat del coneixement. La seva població està compromesa no només amb l’educació reglada sinó també amb la formació continuada dels adults. Un 56,8% dels adults estan en formació permanent. A més, la xifra d’abandonament dels estudis un cop finalitzats els obligatoris (ESO) de joves d’edats compreses entre 18-24 anys es d’un 31,2 % a Espanya i d’un 9,9% a Finlàndia (segons les dades de la OCDE de 2004). Xifra que denota que alguna cosa no s’està fent bé.
9. La política de l’estat del benestar de Finlàndia vetlla per una compatibilitat entre la vida laboral i familiar de totes les famílies. Així doncs, permet tant al pare com a la mare tenir la mateixa baixa de maternitat/paternitat i, per tant, les mateixes condicions de reincorporar-se al món laboral. A més, al no incorporar-se a l’escola fins als 6 anys les famílies poden escollir portar als infants a escoles bressol, contractar una cuidadora o ser ells mateixos els que s’encarreguen d’aquesta etapa. Totes aquestes opcions són subvencionades per l’estat i, per tant, totes les famílies poden escollir sense impediments econòmics.
10. Al voltant
del 80% de Finlandesos utilitza regularment els serveis de biblioteques. Això,
com resulta evident, reflexa alts nivells de cultura lectora i un respecte cap
a aquesta. Aquesta cultura és un dels orígens d’aquest estat de benestar i és
la culpable que aquest sistema educatiu funcioni amb excel·lència. Com he dit
alguns paràgrafs més amunt, no es tracta només d’un bon sistema educatiu, sinó
de tota una cultura i un estat de benestar real.
Biblioteca pública Finlandesa |
11. La ràtio
a Finlàndia és de 17 alumnes per professor enfront els ara 27, si no m’equivoco,
d’Espanya. Això permet una atenció més personalitzada per part del mestre i una
major accessibilitat per part dels alumnes.
12. Tot el
material escolar resulta gratuït per a les famílies. Des de llibres de text
a fulls, llapis i llibretes. A més, tots els infants tenen dret a un àpat gratuït
a l’escola al dia.
13. El currículum
esdevé una eina o guia per als docents però mai una obligació. A diferencia
de Finlàndia, a Espanya és més aviat una obsessió i complir-lo al peu de la
lletra és un requisit indispensable per a la tasca de docent.
14. La formació
del professorat esta organitzada i perfeccionada de manera que selecciona
els millors de cada promoció i només aquests poden arribar a ser mestres. Podria
escriure sobre aquesta formació unes quantes pàgines més però prefereixo
guardar-me el tema per un pròxim post, ja que resulta molt interessant i amb
molt a ensenyar al sistema de formació espanyol.
A mode de
conclusió, considero que els infants han de ser la nostra major inversió, són
el futur del país i els mestres han de ser valorats com el que són, els
encarregats de guiar aquest futur. Amb això vull remarcar que cal invertir en
educació ja que mai seran diners perduts, són una inversió a llarga durada.
Xavier fa un símil al seu llibre que defineix molt bé el que és aquesta
inversió.
Responent a la pregunta amb la que em començat aquest post, considero que podem aprendre moltes coses d'aquest sistema educatiu d'èxit mundial i adaptar-les a la nostra cultura i al nostre S.E. Des de la meva humil opinió crec que no serviria de res copiar "tal qual" el seu sistema educatiu, ja que, com ja he dit en alguna ocasió anteriorment, no es tracta només d'un bon sistema sinó de tota una cultura d'un país que l'acompanya, formada amb anys d'història i d'un estat del benestar on es vetlla en tot moment per la igualtat d'oportunitats real.“Nuestros hijos e hijas són nuestro bien más preciado,el tesoro nacional. Ellos y ellas son nuestros “bonos del Tesoro” a veinte años. Quisiera transmitirles la importància de invertir en esos bonos del Tesoro nacional”
Espero amb aquest post haver-vos fet entrar el cuquet per aquest llibre i que no dubteu en llegir-lo.
PD: Com ja
anireu veient sóc una persona molt crítica i m'agrada reflexionar
sobre aquests temes d’actualitat i d’educació. És per això que amb aquesta
entrada vull fer-vos reflexionar a tots/es i ajudar a crear-vos una opinió pròpia sobre el tema. Afegir que intento ser el més objectiva possible escrivint però
que sovint el meu entusiasme o desacord amb el tema m’impedeixen ser o semblar
del tot imparcial.
FINS AVIAT!
És el millor blog que he vist mai
ResponEliminaBravísima! M'encanta llegir coses coherents i raonables sobre el món de l'educació de tant en tant... ;)
ResponEliminaAcabe de trobar-te i no puc parar de llegir-te! Enhorabona, fas un bloc fantàstic!!
ResponEliminaMOLTES GRÀCIES!! Comentaris com el teu m'animen a seguir escrivint i aprenent!!
Elimina