Com seria molt avorrit donar una
xocolatina a un nen cada dia mentre la resta s’ho miren (sense entendre res,
depenent de l’edat) ho enfocarem a fer tot el contrari, fer cohesió de
grup.
Una de les principals
característiques del Nadal són els dinars/sopars/estones en família, en
definitiva, el CALIU i la GERMANOR. És per això que la meva idea és traslladar aquest
sentiment de pertinença al grup a la nostra aula. El companyerisme i l’amistat
no entenen de religions ni cultures. A més, com qualsevol calendari, ens
permetrà treballar la seriació dels nombres i la consciencia del temps (dies).
Per començar, presentarem el
projecte a l’aula amb algunes fotografies de calendaris d’advent diversos.
Preguntarem als infants si saben que són o si n’han fet mai cap. A partir de la
descripció dels infants del que és un calendari debatrem com serà el nostre i
amb quins materials el podem fer. Com hi ha (més o menys) tants dies com alumnes
a la classe, cada alumne s’encarregarà de confeccionar un dia. Per tant, el nostre calendari haurà d’estar fet amb materials reciclats o d’ús quotidià pels infants.
Així doncs, un cop sabem com volem que sigui el nostre calendari (amb sobres, mitjons, capses...) parlarem com podem saber el dia que li toca confeccionar a cada infant. Ha de sortir d’ells trobar la manera de numerar-se o buscar una llista on estiguin enumerats. A partir d’aquí deixarem volar la imaginació per a la decoració de cada dia i els oferirem diversos materials (papers de colors, pintures, purpurina, gomets, etc) per a que creïn. És important que posin el número del dia en algun lloc visible del sobre/capsa/mitjó. No patiu si hi ha més de 25 infants, com he dit és un calendari alternatiu i si ha d’arribar fins el 27 no passa res.
Ja només ens queda muntar i
GAUDIR! Per al muntatge els infants aniran col·locant el seu dia al calendari
per ordre (depenent del curs ho podran fer sols) amb l’ajuda dels companys, si
s’escau.
I....SOM-HI!
Dijous 1 de Desembre.
LA MALETA
La mestra portarà una maleta/motxilla amb alguns objectes personals importants per ella/ell. Explicarà als infants perquè són importants, perquè els ha escollit i com la fan sentir. Els proposarà fer el mateix als alumnes i que el proper dia portin un objecte que sigui important per a ells o que els porti un bon record.
Si voleu fer més explícit que
l’activitat ens la proposa el calendari podeu treure una clau que obri la
maleta o algun objecte i un paper amb el nom de l’activitat de la
capsa/mitjó/sobre del dia 1.
Divendres 2 de Desembre.
LA MALETA (2a part) i COM EM SENTO
Continuarem amb les explicacions
dels objectes dels infants i afegirem l’activitat del calendari del dia 2.
Aquest cop el paper que sortirà un “COM EM SENTO”. Aprofitarem que expliquen
perquè és important l’objecte que porten per demanar-los com es senten davant
de l’objecte o el record.
Aquesta activitat aproparà als
infants a les vides i gustos dels companys i crearà un ambient de confiança al
grup classe. És important que tots s’escoltin i es respectin.
Dissabte 3 de desembre
FEM PETONS
La consigna és clara, hem d’aconseguir
fer tants petons com puguem durant el dia, ja sigui a amics, germans, pares,
tiets o a qui més ens vingui de gust.
Diumenge 4 de desembre
Durant el dia els infants hauran
d’explicar un conte a un familiar o amic. Així doncs hauran de narrar el seu conte preferit i de la manera
que més els agradi.
Dilluns 5 de desembre
EL GLOBUS
Aquesta dinàmica consisteix en
aconseguir que tots els infants de la classe toquin el globus sense que aquest
caigui a terra S’ha de treballar en
equip per evitar-ho. Durant el transcurs de la dinàmica el/la mestre/a anirà
afegint consignes com per exemple: “només és pot tocar el globus amb la punta
dels dits” o “només podem tocar el globus amb el cap”. Per acabar, com sempre,
farem 5 minuts de conversa.
És una dinàmica fàcil i divertida
per promoure la cohesió de grup i fomentar la comunicació per un mateix
objectiu.
Dimarts 6 de desembre
ORDRE A LA FILA!
Per a la realització d’aquesta
activitat necessitarem ajuntar dos bancs suecs. Tots els infants hi pujaran
damunt de peu i s’hauran d’ordenar seguint les consignes de la mestra sense
baixar ni caure. Per exemple: per ordre de llista, de més gran a més petit, de
més baixet a més alt, etc. Per complicar-ho una mica, depenent de l’edat, podem
afegir la consigna de fer-ho sense poder parlar. Per finalitzar la dinàmica,
farem una mica de conversa en relació a les sensacions i emocions que ens ha transmès
el joc, quan ens ha costat més posar-nos d’acord, que podríem haver fet millor
o diferent, etc.
Aquest joc fomentarà el consens i
la presa grupal de decisions així com la cooperació per aconseguir-ho sense que
ningú caigui.
Dimecres 7 de desembre
LA TERANYINA DE LES COSES BONES
Aquesta és una dinàmica força
coneguda una mica adaptada per a la situació. Inicialment aquesta dinàmica
servia per conèixer els noms dels companys però en aquest cas ens trobem al desembre i, en principi, els infants ja es coneixen. Així doncs, l’hem modificat
una mica i consisteix en, seguint la idea de fer una teranyina amb un cabdell
de llana, anomenar una qualitat positiva de nosaltres mateixos i passar la
llana a un company. Quan tothom ja hagi dit la seva qualitat positiva obtindrem
una preciosa teranyina de coses bones. A continuació, per desfer-la, haurem de
dir una qualitat bona del company següent, és a dir del company que en la
formació de la teranyina ens ha passat el cabdell. Per últim, conversarem sobre
totes les coses bones que s’han dit i com ens sentim després de dir-les i
sentir-les.
Amb aquesta activitat els infants
reflexionaran sobre les coses bones de cada company i les d’un mateix
adonant-nos que tots tenim moltes qualitats bones tot i que sovint és més fàcil
veure les dolentes.
Dijous 8 de desembre
RISOTERÀPIA
La risoteràpia és aquella tècnica psicoterapèutica que té per objectiu produir beneficis mentals i emocionals a través del riure. Així doncs, col·locant-nos tots amb el cap recolzat a la panxa d’un company ens disposarem a passar una bona estona tot rient perquè sí i de manera conjunta, que no és el mateix que fer-ho tot sols. L’única consigna que podem donar és no aixecar el cap de la panxa del company. Per acabar, conversarem sobre com ens hem sentit realitzant la dinàmica.
Aquesta teràpia ajudarà als infants a alliberar tensions i ajudarà en la creació de vincles i confiança en els companys i de ben segur que us demanaran fer-ho més vegades.
Divendres 9 de desembre
FIGUREM
L’activitat de Figurem (pot ser no és diu ben bé així) és ben simple. Consisteix en la realització de figures, geomètriques o no, agafats de les mans i sense deixar-se anar. Podem començar per petits grups de 6 infants i quan tinguin per mà la dinàmica complicar-ho amb el grup classe sencer. Les figures que els podem proposar poden ser, per exemple: “un quadrat”, “un triangle”, “un llapis”, “una ampolla d’aigua” i un llarg etcètera. Per últim, parlarem i reflexionarem de com ens hem sentit en aquesta activitat, que ens ha agradat, etc. Sempre és necessari reflexionar sobre les activitats.
Aquesta activitat implicarà la presa de decisions en grup i fomentarà el sentiment de pertinença al grup com a element necessari per a la consecució d’objectius comuns.
REGALO ABRAÇADES
Avui has de regalar tantes
abraçades com vulguis i necessitis. Pots abraçar a qui vulguis i quan vulguis.
Diumenge 11 de desembre
Avui has de cantar cançons als teus familiars o amics. Pots triar la cançó que més t’agradi o la que més et
vingui de gust cantar. Has d’omplir de cançons el dia d’avui.
Dilluns 12 de desembre
FEM PARAULES
Amb grups de 5 o 6 infants
pensaran una paraula amb tantes lletres com integrants tingui el grup. El joc consistirà en representar les lletres
de la paraula triada per tal que la resta de grups/infants l’endevinin. No s’ha
de representar l'acció de la paraula sinó que han de fer les lletres. Per exemple, si el grup esta format per 5 infants i trien la paraula "taula" cada infants farà una lletra amb el cos. Entre tots els membres del grup hauran de pensar com s'escriu la seva paraula i representar-la. Així doncs, cada grup representarà
la seva paraula enginyant-se-les per fer entendre cada lletra. Per finalitzar l’activitat
farem 5 minuts de conversa per a que expressin com s’han sentit i si els ha
agradat. Els preguntarem què hauria passat si un del grup no hagués representat
la seva lletra per a que reflexionin sobre la importància de cadascú dins un grup.
Aquesta dinàmica els ajudarà a
prendre consciència de la importància de cada membre del grup dins d'aquest. Tots són
necessaris ja que sense un no haurien pogut fer la paraula sencera i els companys no
haurien endevinat la paraula.
Dimarts 13 de desembre
DUES VERITATS I UNA MENTIDA
Com el títol de l’activitat bé
indica, consisteix en pensar dues veritats i una mentida sobre nosaltres
mateixos. Aquestes les exposarem al grup classe i entre tots haurem de decidir
quina és la mentida. Aquesta dinàmica sol agradar molt ja que els recorda a una
mena de concurs i els fa conèixer-se més i millor. A més, la mentida sempre fa
molta gràcia. Com sempre, per acabar, farem uns minuts de conversa.
Aquesta dinàmica fomentarà el
consens en grup a l’hora de triar quina és la mentida, ajudarà a que es
coneguin més i, amb això, promourà la cohesió de grup classe.
Dimecres 14 de desembre
LLIGATS
La dinàmica d’avui consisteix en
passar un matí lligats amb un company. Depenent de l’edat i el curs podem triar
lligar una mà o un peu. Això farà que durant tot el matí, per tal d’aconseguir
el repte proposat pel calendari d’advent, hagin de comunicar-se i posar-se d’acord
per fer qualsevol cosa com, per exemple, anar al lavabo. Com sempre, abans de
finalitzar l’activitat parlarem de les sensacions que aquesta ens ha portat i
de com ens ha afectat anar lligats tot el matí. També podem parlar de quines
coses no hem pogut fer, quines si i quines accions del company ens han
afectat. Intentarem provocar reflexions en relació a com afecten les nostres
accions als companys encara que no anem lligats.
Amb aquesta activitat fomentarem
la comunicació entre els infants i la presa comú de decisions. A més,
reflexionaran sobre les conseqüències de les nostres accions en els companys.
Dijous 15 de desembre
EL VENT
Aquesta és una dinàmica molt
coneguda per fomentar la confiança en els companys. Consisteix a fer una
rotllana petita i sense espais on un company situat al mig s’ha de deixar
portar representant el “vent” i la resta l'ha d’acompanyar amb braços i cos sense
deixar que caigui. És important que el del mig es mantingui amb el cos ben
estirat i es deixi caure confiant en els companys amb els ulls tancats. La sensació
que experimentarà els encantarà i els unirà més al grup. Per acabar l’activitat, i quan tots ja hagin experimentat com es sent el vent, parlarem de les
sensacions que ens ha portat el joc i com ens em sentit amb els companys.
També podem preguntar si ens ha costat deixar-nos portar o em confiat des de
bon començament.
És una genial manera de confiar
amb el grup i sentir que et deixes portar com el “vent”. La confiança en els
companys és un valor molt important a treballar en l’etapa d’infantil i aquesta
n’és una bona manera.
Divendres 16 de desembre
PUZLE CONJUNT
L’objectiu principal d’aquesta activitat és la realització d’un puzle grupal. És a dir, cada infant de la classe tindrà una peça que haurà de col·locar i podrà ajudar als companys si aquests ho necessiten amb explicacions d’on creu que va. El puzle ha de ser de peces grans, per a que tots ho vegin bé, i d’unes 30 peces, per a que n’hi hagi mínim una per a cada infant. Si ho creieu convenient també es pot fer amb la consigna de “prohibit parlar”, la qual fomentarà l’expressió no verbal. Per últim parlarem de com ha anat l’activitat i si ens ha resultat fàcil o difícil i per què. També parlarem de què passaria si faltés un company i com ho solucionaríem.
És una bona activitat de cohesió
de grup ja que tots tenen una peça d’aquest puzle i, per tant, tots som
necessaris per a poder-lo acabar. Aquest simple fet resulta ser una metàfora de
la realitat com a grup classe on tots tenim el nostre paper i tots som
importants.
Dissabte 17 de desembre
DIBUIXA LA CLASSE
Els infants hauran de fer un
dibuix de com veuen la classe i els companys on, també, hi apareguin les coses
més importants que per a ells té el nostre grup classe. Els dibuixos els penjarem a
les parets.
Diumenge 18 de desembre
DIR COSES BONIQUES
Durant el dia d’avui haurem de
dir coses boniques a les persones importants per a nosaltres, ja siguin amics,
germans, avis, pares, animalets... Tothom es mereix sentir coses maques.
Dilluns 19 de desembre
EL JOC DE LES CADIRES COOPERATIU
Aquí tenim la versió cooperativa
del tradicional joc de les cadires. Aquesta versió consisteix en intentar, cada
vegada amb menys cadires, que tots els companys pugin a algun lloc. És a dir,
quan la música es pari no ha de quedar cap infant en terra, han d’estar tots
damunt les cadires. Començarem amb una cadira per infant i anirem reduint
cadires fent que sigui necessari compartir espai i ajudar-se a mantenir l’equilibri. En
aquest joc ningú guanya, o bé tots guanyen o bé tots perden. Per últim, farem
conversa per expressar com ha anat i com ens hem sentit. També els podem
preguntar què és el que més els ha agradat d’aquest joc amb la intenció que
surti la cooperació (ajudar-se).
Aquest joc em resulta una versió
genial del clàssic joc de les cadires on cada ronda un nen sortia eliminat. A més,
fomentarà la cooperació per a la consecució d’un objectiu comú.
Dimarts 20 de desembre
UN BOMBÓ
Aquesta dinàmica de grup m’encanta
i em resulta d’allò més original. Es tracta de fer pensar als nostres infants
per a que aconsegueixin un bombó. Així doncs els preguntarem qui vol un bombó afegint que només en donaràs un. Com és evident aixecaran la mà tots, o quasi
tots, els infants de la classe. Aleshores la mestra guardarà el bombó a la bossa
i repetirà: “només en donaré un, qui vol un bombó?”. Segurament ja siguin menys
els que aixequin la mà però encara seran més d’un. Continuarem amb la mateixa
explicació fins que algun infant se n’adoni que han d’aixecar d’un en un i
aconsegueixin organitzar-se i rebre tots un bombó. No serà fàcil ni ràpid però val
la pena fer-los pensar que és el que passa i com poden aconseguir el bombó.
Remarco que tots tindran bombó finalment i ningú es quedarà sense!!
Aquesta activitat els farà pensar
com i què han de fer per aconseguir el bombó i seguidament organitzar-se per
aixecar la mà d’un en un.
Dimecres 21 de desembre
BINGO DE COMPANYS
Aquest és un bingo alternatiu i
consisteix en respondre algunes preguntes sobre els alumnes de la classe. És a dir, hauran
de trobar un company que compleixi cada ítem i no es pot repetir d’infant. Per
exemple, hauran de trobar un/a company/a que tingui dos germans, un/a que
tingui un gat, un/a que li agradi molt llegir, un/a que li agradi la verdura...
i qualsevol consigna que se’ns acudeixi. Un cop hagin trobat i escrit el nom d’un
company a cada consigna diran “BINGO!”. La gracia és que vagin per la classe
preguntant i resolent el bingo.
Aquest joc els permetrà conèixer més
als seus companys i els seus gustos i per tant fomentarà la cohesió del grup
classe.
Dijous 22 de Desembre
UNA POSTAL PER UN COMPANY
Avui confeccionarem una postal de
nadal que podrà ser per qualsevol company. Oferirem materials de tot tipus i
els donarem llibertat absoluta. Només hi haurà d’aparèixer un “Bon Nadal company!” sense cap nom. L’han de fer amb tota la dedicació amb la que els
agradaria que fessin la seva.
Aquestes postals formaran part del final del calendari el dia 24 de desembre.
Aquestes postals formaran part del final del calendari el dia 24 de desembre.
Divendres 23 de desembre
DIGUE’M UNA COSA BONICA!
La dinàmica d’avui consisteix, en
definitiva, en dir-nos coses boniques. Així doncs, ens posarem un paper
enganxat a l’esquena (amb imperdibles, celo o el que sigui) i anirem per la
classe escrivint a les esquenes dels companys totes aquelles coses bones que
creiem que tenen. Al finalitzar la sessió tots tindrem un full ple de coses
boniques que ens agradarà llegir i guardar. Per últim, podem parlar de com ens
ha fet sentir l’activitat i quina és la cosa més bonica que ens han dit.
Aquesta activitat promou les virtuts
de cadascú així com l’expressió d’aquestes als companys. També fomentarà un autoconeixement
i autoestima positius.
Dissabte 24 de desembre
LA POSTAL DE NADAL
Dins la capsa del calendari d’advent
del dia 24 hi trobarem tants sobres com infants els quals seran repartits amb
la consigna de: “no el podem obrir fins demà, dissabte”. El sobre contindrà una
de les postals d’algun company i una petita xocolatina.
Diumenge 25 de desembre
DINEM TOTS JUNTS
Avui és Nadal i toca dinar en
família i fer germanor. Aquesta és l’essència del nadal, el CALIU dels que ens
estimen.
PD: les activitats o consignes
dels caps de setmana les obrirem el divendres i tindran un petit paper amb l’explicació
per a cada infant. Són coses simples i immaterials.
Fins aquí el meu CALENDARI D’ADVENTPER A LA COHESIÓ DE GRUP. Espero que us sigui d'útilitat i interés!
I recordeu...JUNTS FEM PINYA!
I recordeu...JUNTS FEM PINYA!
És una de les millors idees que he llegit des de fa temps, moltes gràcies per compartir-ho amb tots!
ResponEliminaMoltes gràcies per llegir-me i moltes més per valorar tan positivament l'entrada! No hi ha res que em motivi més a seguir escrivint com el veure que el que escric serveix i agrada a algú! Gràcies altra vegada!
EliminaEs Genial Paula, a mi tambe m,ha encantat la idea....espero que em funcionó perqué aquest any tinc realment un grup complicadillo....pro estic segura que amb aquestes activitats els aconseguire tenir ben enganxats!!!
ResponEliminaExcel-lent proposta! La traslladaré als meus companys/es de feina.
ResponEliminaMoltes gràcies! Espero que als teus companys també els agradi jejej
EliminaMolt bona idea fer-ho de manera que tots participin :)
ResponEliminaL'apunto!
Salutacions
Moltes gràcies Sònia! Si la idea és fer sentir el caliu del Nadal a tots els infants de la classe! La germanor no entén, o no hauria, de religions o cultures
EliminaHola Paula! M'ha encantat aquesta idea! Aquest any he elaborat un calendari per poder treballar les emocions i cada mes faig una proposta d'activitats. M'apunto aquesta idea per adjuntar-la el mes de desembre! Felicitats pel teu blog! Gran descobriment!
ResponEliminaMoltíssimes gràcies Sònia! Amb comentaris com el teu tinc energia per estona! Jejeje de debó gràcies per llegir-me i estic encantada que et serveixi alguna petita idea pel teu projecte! Ja m'explicaras com et va el desembre. Gràcies un cop més!
EliminaUn calendari molt bonic! ple de bones oe sades. Et felicito!!!
ResponEliminaMoltes gràcies Annabet!!
Elimina