diumenge, 31 de gener del 2016

EL SUDOKU EXERCITA EL "COKU"


El SUDOKU és el passatemps de més èxit del món. Ha aconseguit enganxar a milers de persones al món. No té edat i el nivell de dificultat va des de molt fàcil a expert, per tant, tothom el pot gaudir. Els sudokus, a més d’ajudar a passar en temps (passatemps), permet despertar i exercitar el “COKU”, així com el raonament lògic i les habilitats matemàtiques. I us preguntareu, tots aquests beneficis poden també donar-se amb infants? La resposta és un SÍ en majúscules i més endavant us explico el perquè. Primer us vull explicar l’anècdota que em va fer apuntar-me aquest tema a la llista de “posts pendents” i és la següent:


QUÈ AJUDEN A POTENCIAR ELS SUDOKUS?


Treballar amb Sudokus a infantil pot ajudar a treballar habilitats i continguts propis de l’etapa en qüestió. Alguns d’aquests són:

Estimulen la lògica i el raonament: per a la resolució de tot Sudoku cal aplicar la lògica i el raonament per a situar els números allà on correspon. És un gran exercici de lògica.

Potencien la relació espaial, al haver de situar els nombres en una quadrícula i seguint unes consignes.

Fomenten el sentit numèric, ja que el treball és, en la majoria de casos, en relació a números de l’1 al 9.


Permeten entendre la relació i seqüència dels números, necessària per la bona resolució del Sudoku.

Potencien la creació d’estratègies pròpies per a la resolució. Cada infant acabarà elaborant les seves estratègies i passos o escollint aquell que li va millor per a completar el Sudoku.

Permeten l’autoavaluació. El Sudoku només té una solució i si algun nombre no esta ben situat no podrà ser finalitzat. Per tant, permet al propi infant adonar-se que hi ha alguna cosa malament sense que li ho corregeixi ningú.

Així doncs, fent Sudokus estaran treballant i aprenent infinitat d’habilitats de manera lúdica i voluntària.

COM ORGANITZARIA ELS SUDOKUS DINS L’AULA?


Des del meu humil punt de vista, la millor organització per al treball del Sudoku a l’aula seria en racons. És a dir, oferiria la possibilitat de realitzar Sudokus dins el racó o espai d’aula logico-matemàtic introduint paulatinament nivells de més dificultat. Aquests serien plantilles plastificades per a poder-hi escriure amb retolador i posteriorment esborrar-ho per a un altre company. Els canvis de nivell els realitzaria cada trimestre i començaria a finals de P4 o a P5.

Considero que d’aquesta manera mantindrem l’essència lúdica del Sudoku proporcionant llibertat d’elecció en vers altres materials. Realitzant-lo de manera obligatòria o per deures podem crear la reacció contraria a la que esperem i frustració en aquells infants que no aconsegueixin finalitzar-lo o necessitin més temps. Recordem que no deixa de ser un “joc”/passatemps.

Podeu trobar milers de plantilles per a imprimir de diferents tipologies i nivells a diferents pàgines web o crear-los vosaltres mateixes.


                                 
  

En definitiva, els SUDOKUS poden ser una gran eina lògica i lúdica.


Aquí us en deixo la versió descarregable!





Si t'agrada el que llegeixes no dubtis en SEGUIR-ME i estaràs al dia de les meves publicacions, 
Recordeu que les crítiques, constructives, i valoracions seran benvingudes. Estaré aprenent tota la vida. 




FINS AVIAT MESTRES!!! 




P.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada