S’acosta HALLOWEEN i jo no en sóc
massa fan, és per això que avui us porto una alternativa ideal per aquestes
dates.
Un dels temes principals de la
famosa tradició de Halloween és LA POR. La por és sovint un tema delicat i una
emoció difícil de controlar, sobretot a
les etapes d’infantil. Per aquesta raó és fonamental treballar-la i oferir als
infants tècniques i recursos d’autocontrol d’aquesta.
Al lio! Aquesta és la meva
proposta per a treballar la por com a pla alternatiu a Halloween per a infants
de 4 i 5 anys (sempre adaptable a altres edats, és clar!).
A TOTS ELS MONSTRES ELS FA POR LA FOSCOR.
"A tots els monstres els fa por la foscor" de Michael Escoffier |
Per introduir el
tema a l’aula podem fer servir el conte de “A tots els monstres els fa por la
foscor”, de Michael Escoffier. Un conte en el que els protagonistes són monstres que tenen por a la
foscor i a les seves pròpies ombres. Per tal de superar les seves pors es
passaran tot el conte intentant de diferents maneres deixar de tenir por. Des
del meu punt de vista és un bon recurs ja que tracta la por des dels propis
monstres demostrant que ells també en tenen.
Personalment m’agrada
començar l’explicació dels contes parlant de la portada i fent hipòtesis amb el
títol.
A partir d’aquest
conte podrem establir una petita conversa de la por i d’aquelles coses que ens
en fan: “Què és la por?” “Quines coses
ens fan tenir por?” “Com ens sentim quan tenim por?” “Què fem quan tenim por?”
També podem
jugar amb ombres i foscor a l’aula, seguint la temàtica del conte.
LA CAPSA MENJA PORS.
Després de la
conversa proposarem als infants dibuixar/ escriure (depenent de l’edat i de l’infant)
allò que més por ens fa. Un cop fet el dibuix, i de manera anònima, els infants
posaran dins la capsa menja-pors les seves pors. La capsa serà anònima i no
s’ensenyarà a ningú. Amb això fomentarem que l’infant expressi lliurement les
seves pors sense tenir vergonya a que aquestes es sàpiguen.
A més, com a mestres ens
servirà per a conèixer una mica més als nostres alumnes, ja que ens trobem a
principi de curs i les pors poden ser una gran font d’informació.
Finalment entre
tots decidirem què fer amb la capsa de les pors. Algunes opcions poden ser anar
a tirar-la a un contenidor blau (quan ho creguem oportú, al final del projecte
o al final de curs), enterrar-la (si tenim pati o jardí), guardar-la a l’altell,
etc...el que sigui. Són les seves pors i han de ser ells els que decideixin que fer-ne.
COM RECONÈIXER UN MONSTRE.
"Com reconèixer un monstre" de Gustavo Roldán. |
Continuant amb
la por i els monstres explicarem el conte de “Com reconèixer un monstre”, de Gustavo Roldán, el
qual ens descriu les característiques de tot monstre de manera divertida i amb
unes il·lustracions genials. A través d’aquest conte els podem proposar
dibuixar com serien si fossin un monstre.
Amb aquesta
activitat veurem com s’imaginen i alhora treballaran les parts del cos i de la
cara, ja que tot i ser un monstre ha de tenir totes les parts.
Els dibuixos els
podem penjar en algun espai de l’aula on, també, podem deixar els contes per a
estones lliures i per aquells infants que volen rellegir-los i mirar-los amb
més detall.
AMULET ANTI-POR.
Com a activitat
final crearem el nostre amulet anti-por el qual ens protegirà i espantarà
les nostres pors. Amb pedres pintades de diferents colors amb esprai o pintura acrílica
crearan el seu petit monstre anti-por. Amb ulls animats i retoladors permanents
per la boca, orelles, nas, etc. Cadascú
es farà el seu per quan el necessiti, ja siguin les nits o d’altres situacions
que els provoquin aquesta emoció. Serà una pedra petita per a que puguin
portar-la allà on calgui.
(Jo proposo
aquest amulet però pot ser qualsevol altre, la qüestió és proporcionar-los una
petita estratègia.)
Bé doncs, aquestes
són les 4 activitats pel treball de la por que us proposo. Es poden ampliar,
modificar, fer aïlladament o en conjunt, etc. El COM dur-les a terme ja és cosa vostra!
"No és valent aquell qui no té por sinó aquell que és capaç de superar-la"
Nelson Mandela
Espero que sigui del vostre interés i ja sabeu: SI US AGRADA EL QUE LLEGIU SEGUIU-ME!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada